HOME | JUDECATORI | PROCURORI | C.S.M | JURINDEX | INALTA CURTE DE CASATIE SI JUSTITIE | MINISTERUL JUSTITIEI | CURTEA CONSTITUTIONALA
avocati mediatori executori lichidatori notari publici portalul Instantelor contact
facebook   yahoo   printeaza    
Kovesi "dinamiteaza" unele dintre miturile anti-justitie
Intr-un interviu acordat Pro Tv, sefa DNA, Laura Codruta Kovesi, a abordat o serie de subiecte importante, de la initiativele legislative care vizeaza modificare Codului Penal si Codului de Procedura Penala, pana la anchetarea politicienilor si presiunile la care sunt supusi procurorii anticoruptie.

De ce sunt anchetati asa multi politicieni

"Pot doar sa va spun ca noi nu anchetam politicienii pentru ca sunt politicieni, noi anchetam persoane care detin anumite functii in stat si calitatea pe care o au, prin lege, este data in competenta DNA. Spre exemplu, daca un ministru face parte dintr-un partid politic, noi nu il cercetam pentru ca face parte din partidul X, ci pentru ca, in calitate de ministru, este suspicionat ca a comis anumite fapte. Toate anchetele pe care le-am deschis au avut ca baza sesizari venite de la persoane fizice sau de la alte institutii ale statului, sunt foarte putine sesizari din oficiu care vizeaza politicieni.

Mai important, de exemplu in cursul anului trecut majoritatea investigatiilor au fost deschise pe baza unor sesizari primite de la cetateni care nu sunt cercetati din punct de vedere penal. Peste 90% din dosarele deschise la DNA au la baza sesizari venite de la persoane fizice sau juridice. Un procent de 5% reprezinta dosarele deschise pe baza unor sesizari venite de la serviciile de informatii.

In ultima perioada de timp am vazut tot mai multi cetateni revoltati ca li se cere mita, tot mai multi oameni de afaceri revoltati ca li se cere mita pentru atribuirea contractelor, care au facut denunturi, au venit martori, au sprijinit anchetele noastre. Sunt institutii publice care ne fac sesizari. Unele institutii, pentru ca au atributii de control si verificare, altele, pentru ca intra in posesia unor astfel de informatii", a explicat sefa DNA.

De ce trebuie arestat un suspect de coruptie pentru fapte petrecute cu ani in urma

 

"Pentru ca legea prevede conditiile in care o persoana poate fi arestata. Anumite fapte de coruptie intrunesc anumite conditii. Daca ne referim la fapte mai vechi, Codul de Procedura Penala ne ofera posibilitatea ca, atunci cand avem indicii sau suspiciuni rezonabile ca o persoana incearca sa zadarniceasca aflarea adevarului, sa influenteze martori, sa distruga probe, chiar daca fapta este mai veche, pe acest motiv poate fi dus la arestare.

Codul de Procedura Penala, votat de Parlament si care a intrat in vigoare anul trecut prevede criterii foarte stricte in baza carora putem solicita arestarea preventiva. In majoritatea cererilor formulate de DNA, judecatorii au ajuns la concluzia ca dosarele sunt bine facute, probele sunt bine administrate si de foarte multe ori aceasta masura a arestarii preventive a fost dispusa de judecatori si mentinuta chiar si in contestatie."

De ce au aparut atat de tarziu aceste dosare cu nume grele

"Cand vorbiti de o avalansa de dosare sa stiti ca simt si eu ca este o avalansa si am sa va dau niste cifre: pe primele 5 luni ale anului trecut, DNA a inregistrat 1.700 de dosare. Pe primele 5 ale acestui an, 2.200 de dosare. Iata ca in exact aceeasi perioada vorbim de o crestere de 500 de persoane, in conditiile in care doar 86 de procurori fac anchete.

Numarul de dosare cu care se confrunta DNA e foarte mare. Anul trecut am solutionat un numar record de dosare, cel mai mare de la infiintarea DNA. CU toate acestea, la finalul anului am ramas cu un stoc de aproape 3.000 de dosare. Imaginati-va ca un procuror in DNA are in acelasi timp in lucru in jur de 110-120 de dosare. Sigur ca exista situatii in care un dosar inregistrat acum 2 ani in care s-au audiat persoane, s-au dispus expertize, sa fie solutionat doar in 2015. Sunt si dosare care nu au nivel de complexitate ridicat si poti da solutie in 3, 6 luni de zile fara sa ffie facute minime verificari, dar majoritatea dosarelor sunt serioase. Si trebuie sa faci ancheta serioasa, si e foarte greu pentru un om sa faci ancheta in acelasi timp in 100 de dosare. Imaginati-va ca procurorul de caz care are in ancheta dosarul Microsoft EADS are in lucru in acelasi timp 130 de dosare. E foarte dificil sa le solutionezi pe toate in 3 luni.

Au fost dosare nelucrate, dar nu pot sa spun ca intentionat, ca cineva le-a tinut la sertar, cum se vehiculeaza. In ultimii 8 ani procurorii DNA au facut eforturi constante pentru a solutiona dosarele, dar intotdeauna au avut mult mai multe dosare in lucru decat pot ei solutiona, si atunci au fost dosare in care s-au facut minime verificari. Ele nu au fost blocate de cineva, dar cand un procuror are 100 de dosare in lucru e posibil ca in 10 dosare sa nu administreze nicio proba 2 luni de zile. Sunt dosare inregistrate in DNA inainte de a veni eu sef si care s-au finalizat acum, in care s-au administrat probe, unele probe au fost intarziate – dar nu as putea sa spun ca exista dosare care au fost tinute, blocate intentionat."

Colaborarea cu SRI si interceptarile din dosarele penale

"De obicei procurorii, cand deschid o investigatie pot sa ceara serviciilor sa ne furnizeze date si informatii privind eventuale activitati infractionale sau anumite elemente legate de persoana pe care o cercetam, asa cum si serviciile au obligatia prevazuta in lege – si care poate sa atraga raspunderea, daca nu se respecta – de a ne informa atunci cand intra in posesia unor date sau informatii privind fapte de coruptie.

Noi obtinem autorizatii de interceptare de la judecatori doar in dosarele penale pe care le instrumentam. Serviciile de informatii pot obtine autorizatii pe mandate de siguranta pentru persoane care, spre exemplu, pot sa nu fie implicate intr-un dosar penal.
La finalul fiecare investigatii, persoanelor pe care DNA le intercepteaza li se comunica intotdeauna acest lucru. Niciodata nu inregistram o persoana fara a avea autorizatie de la judecator sau fara a respecta dispozitiile legale.

Avem un birou tehnic, infiintat prin lege, si potrivit legii putem sa facem in mod direct aceste interceptari. Exista o singura diferenta care vizeaza conexiunea cu operatorul de telecomunicatii – o face intotdeauna SRI. Sa va dau un exemplu: in momentul in care procurorul primeste autorizatia de interceptare a unui post telefonic, trimite autorizarea SRI care, impreuna cu operatorul de telecomunicatii, pun in aplicare aceasta autorizare. Practic, continutul convorbirilor atunci cand autorizarea se transmite prin biroul tehnic al DNA, nu este accesibil SRI sau operatorului de telecomunicatii.

Sunt foarte multe situatii in care colegii apeleaza la biroul tehnic si facem noi, direct, punerea in aplicare a autorizatiilor, in ceea ce priveste continutul comunicarii. Hartia propriu-zisa, eliberata de judecator, se transmite intotdeauna SRI, care o transmite mai departe operatorului de telecomunicatii. Sunt situatii in care procurorul poate sa nu puna in aplicare autorizarea prin biroul tehnic, ci sa o trimita direct la SRI. In acest caz, SRI are acces la continutul comunicatiilor. De obicei, in dosarele in care se lucreaza in comun cu SRI sau deschise pe baza unor sesizari venite de la SRI, procurorii pot sa lucreze direct cu SRI."

Sprijina sau nu actuala clasa politica lupta anti-coruptie?

"Este foarte dificil de spus, in conditiile in care, la fiecare doua saptamani ne trezim cu proiecte de modificare a Codului Penal sau a Codului de Procedura Penala prin care se incearca limitarea atributiilor sau posibilitatilor de investigare. Mi-ar fi foarte dificil sa spun ca actuala clasa politica sprijina lupta anti-coruptie. Sunt politicieni care, intr-adevar, sprijina lupta anti-coruptie, dar exista o mare parte a acestor care incearca de fiecare data sa modifice legea in asa fel incat lupta anti-coruptie sa fie ingreunata sau impiedicata.

Daca ne referim la votul din Parlament pe cererile de ridicare a imunitatilor, am putea spune ca nu intotdeauna avem sprijin din partea clasei politice. Un cetatean care comite o fapta de coruptie poate fi arestat oricand in timp ce un parlamentar, pentru ca face parte din Parlamentul Romaniei, desi comite aceeasi fapta sau una mai grava, nu poate fi arestat, pentru ca uneori votul in Parlament blocheaza exercitarea acestei posibilitati", a precizat Laura Codruta Kovesi.

Intrebata de moderatorul emisiunii "Dupa 20 de ani" cum comenteaza recentele incercari ale Senatului de a restrange modalitatile de arestare, sefa DNA a replicat:

"Cred ca e o incercare de a limita atributiile procurorilor, nu cred ca in Romania s-a inventat masura arestarii preventive in 2015, nici catusele nu au fost inventate acum. Cred ca anchetele din ultima perioada de timp au produs o oarecare panica in randul clasei politice si acesta e motivul pentru care se incearca limitarea atributiilor procurorilor. Am vazut cateva propuneri de modificari extrem de largi.

Sa va dau un exemplu: exista o propunere potrivit careia o persoana care sufera de o boala incurabila poate sa nu execute pedeapsa pe care o primeste. Codul Penal nu defineste ce inseamna boala incurabila, doar daca ne ducem la DEX sau apelam la medici. Daca luam termenul general, e o boala care nu se vindeca. Daca ai o alergie, nu te mai duci la puscarie daca furi, pentru ca ai o boala care nu se vindeca. E una dintre modificarile care se incearca a fi introduse.

Cred ca un Cod trebuie sa stabileasca niste criterii generale. Ceea ce e mai important, masura arestarii preventive se dispune totdeauna de judecator. Judecatorii sunt impartiali si independenti in Romania, orice solicitare a procurorilor e verificata de un judecator. O astfel de cenzura nu trebuie sa existe din partea politicienilor, ci a judecatorilor".

Ce poate face DNA impotriva modificarii Codurilor

"Facem ce am facut si pana acum, la fiecare propunere de acest fel emitem puncte de vedere pe care le transmitem Ministerului Justitiei, CSM, presei, incercam sa explicam argumentat care sunt consecintele. Anul trecut, inainte de intrarea in vigoare a Codului de Procedura Penala, am semnalat ca vor fi cateva probleme din aplicarea lui. Ceea ce s-a si intamplat. CCR are foarte multe decizii prin care amendeaza dispozitii din Codul de Procedura Penala. Cred ca atunci cand aplicam o lege, procurorii si judecatorii stiu cel mai bine ca pot sa produca anumite dispozitii legale."

Presiunile la care sunt supusi procurorii DNA

"N-as putea sa spun ca am simtit presiuni directe din partea unui politician, in primul rand pentru ca eu nu vorbesc cu politicienii decat intr-un cadru institutional. Insa presiunile asupra institutiei sau asupra procurorilor pot fi atat directe, cat si indirecte. Marea majoritate a presiunilor indirecte se fac prin intermediul mass-media, atunci cand diverse persoane care detin functii importante in stat sau pe care noi le cercetam fac tot felul de declaratii impotriva carora noi nu putem sa ne aparam. Un procuror nu poate sa iasa public sa comenteze un dosar pe care il are in lucru si e extrem de dificil atunci cand o persoana sustine, de exemplu, in public, ca e un dosar care nu are la baza niciun fel de proba, un procuror nu poate sa iasa public si sa spuna "Stiti, eu in dosar am 5 martori, am 3 expertize". De aceea, de multe ori, presiunile se exercita in acest fel.

Conduc un colectiv de procurori foarte experimentati, curajosi, foarte activi in ceea ce fac si care s-au obisnuit de-a lungul timpului cu tot felul de atacuri care se fac prin intermediul presei sau unor emisiuni televizate. Sigur ca nu e usor, ca persoana, sa se vorbeasca despre tine. De multe ori se fac afirmatii neadevarate, uneori chiar calomnioase, pentru simplul fapt ca instrumentezi un dosar. Dar pot sa spun ca procurorii din DNA au un psihic foarte bun. Ne-am obisnuit cu astfel de atacuri, ele au inceput sa devina o rutina, chiar incep sa ma mir atunci cand deschidem o investigatie importanta si nu ne ataca nimeni. Oarecum suntem obisnuiti, insa cand atacurile depasesc o anumita limita, intotdeauna reactionam: sesizam CSM, se fac cereri de aparare a reputatiei sau chiar se face si un caz mai serios prin deschiderea unui proces in justitie.

Pe de alta parte, exista si presiuni inerente in activitatea procurorilor si care provin din respectarea unor termene, unor proceduri care trebuie sa se faca de foarte multe ori intr-un timp foarte scurt, dar foarte bine din punct de vedere legal. Ma refer la tot ceea ce fac procurorii in cele 24 de ore de retinere a unei persoane. Sunt tot felul de presiuni cu care procurorii sau institutia se pot confrunta.", a precizat Laura Codruta Kovesi.


Cuvinte cheie: procuror Kovesi Laura Codruta
 
ALTE TITLURI
Acceptand sa utilizati acest site, declarati in mod expres si implicit ca sunteti de acord cu Termenii si Conditiile impuse de SC CND LEGALIS SRL. Preluarea si reproducerea informatiilor si imaginilor publicate pe site-ul www.magistrati.ro se poate face doar cu respectarea Termenilor si Conditiilor.
© Copyright SC Avocatura.com SRL 2005-2017 ©   Copyright SC CND LEGALIS SRL 2011-2017