HOME | JUDECATORI | PROCURORI | C.S.M | JURINDEX | INALTA CURTE DE CASATIE SI JUSTITIE | MINISTERUL JUSTITIEI | CURTEA CONSTITUTIONALA
» CSM
06.06.2013 | Rodica BULIGA
CSM a aprobat raportul de desfiintare a 30 de instante si a parchetelor de pe langa acestea si l-a trimis Ministrului Justitiei in vederea initierii proiectului de lege
facebook   yahoo   printeaza    
CSM a aprobat raportul de desfiintare a 30 de instante si a parchetelor de pe langa acestea
In urma unei analize efectuate, Grupul de lucru interinstitutional Consiliul Superior al Magistraturii (CSM), Ministerul Justitiei si Parchetul de pe langa Inalta Curte de Casatie si Justitie (PICCJ) a propus desfiintarea a 30 de instante si a parchetelor pe de langa acestea, precum si mentinerea in functiune concomitent cu marirea razei teritoriale a altor 25 de instante si parchete.

 

Raportul acestui grup de lucru a fost aprobat de Plenul CSM saptamana aceasta si a fost trimis Ministrului Justitiei in vederea initierii proiectului de lege privind desfiintarea acestor instante si parchete. 

Concluziile de baza ale Grupului sunt in sensul eficientizarii activitatii instantelor si parchetelor in conditiile restrictiilor bugetare cu care se confrunta Romania, avand in vedere si trendul asemanator din tarile Uniunii Europene, rationalizarea instantelor si parchetelor prin desfiintare sau rearondare de localitati fiind un mijloc de realizare a acestor scopuri, scrie Agerpres.

Potrivit Raportului privind concluziile Grupului de lucru interinstitutional pentru pregatirea sistemului judiciar in vederea intrarii in vigoare a noilor coduri, a rezultat, pentru aceasta etapa a procesului de reorganizare, desfiintarea judecatoriei/parchetului si rearondarea localitatilor acesteia/acestuia la o alta unitate pentru 30 de instante si parchete: Hateg, Orastie, Agnita, Avrig, Buhusi, Rupea, Jibou, Targu Lapus, Dragomiresti, Harsova, Macin, Segarcea, Baia de Arama, Novaci, Bals, Liesti, Insuratei, Adjud, Salonta, Balcesti, Topoloveni, Pogoanele, Mizil, Gura Humorului, Darabani, Tarnaveni, Moldova Noua, Chisineu Cris, Gurahont, Faget.

Totodata, s-a apreciat ca se impune mentinerea in functiune concomitent cu marirea razei teritoriale pentru 25 instante si parchete: Campeni, Blaj, Sebes, Brad, Saliste, Podul Turcului, Beclean, Huedin, Simleu Silvaniei, Babadag, Filiasi, Corabia, Faurei, Panciu, Harlau, Raducaneni, Husi, Negresti Oas, Saveni, Costesti, Ludus, Oravita, Ineu, Lipova, Sannicolau Mare.

De asemenea, o alta concluzie a raportului se refera la mentinerea in functiune cu actuala circumscriptie pentru 15 instante si parchete: Intorsura Buzaului, Targu Secuiesc, Lehliu Gara, Videle, Gherla, Dej, Orsova, Targu Bujor, Patarlagele, Sinaia, Pucioasa, Vatra Dormi, Toplita, Gheorghieni, Deta.

"Masura reorganizarii, prin desfiintarea instantelor/parchetelor nefunctionale din punct de vedere al volumului de activitate, dar si prin rearondarea de localitati de la instantele cu volum mare de activitate, va avea consecinte directe atat asupra resurselor umane (prin atenuarea dezechilibrelor intre instantele/parchetele cu volum mare de activitate si cele supradimensionate, si prin reducerea numarului de posturi necesar a fi suplimentat), cat si asupra resurselor financiare (economii la bugetul de stat, dar si redistribuirea rationala a sumelor alocate pentru investitii), raportat la finalitatea urmarita, respectiv eficientizarea actului de justitie si pregatirea sistemului judiciar in vederea intrarii in vigoare a noilor coduri”, se arata in document. 

Sursa citata mentioneaza ca, in cazul unitatilor propuse pentru desfiintare, respectiv mentinere cu marirea circumscriptiei teritoriale, se impune o initiativa legislativa, in vederea modificarii corespunzatoare a Anexei din Legea 303/2004, precum si a introducerii unui ansamblu de norme tranzitorii, care sa faca posibil un calendar de implementare a masurilor menite sa duca efectiv la incetarea activitatii acestora si la transferul la noile instante si parchete competente teritorial. Pentru rearondarea localitatilor este suficienta emiterea unei hotarari de Guvern.

Eficientizarea justitiei prin reorganizarea instantelor si parchetelor cu volum mai mic de 3600 de cauze

In cadrul intalnirilor grupului de lucru din 1 august, 11 octombrie si 14 noiembrie 2012 a fost stabilit un set de criterii ce au constituit suport pentru analiza efectuata in vederea eficientizarii justitiei prin reorganizarea instantelor si parchetelor cu volum mic de activitate, si anume: volumul de activitate ca medie multianuala, inregistrat in perioada de referinta 2009 - 2012, fiind stabilit un plafon de 3600 de cauze (acest criteriu a fost considerat ca unul de selectie, avand in vedere necesitatea echilibrarii schemelor de personal, prin raportarea la volumul mediu inregistrat; pe de alta parte, in stabilirea pragului de 3.600 de cauze s-a luat in considerare cresterea constanta a volumului de activitate inregistrat fata de analiza finalizata prin desfiintarea de instante/parchete dispusa in anul 2011); circumscriptiile teritoriale ale instantelor si parchetelor si posibilitatile de rearondare a localitatilor in cazul celor desfiintate; infrastructura (rutiera, feroviara), distantele de parcurs pana la sediile instantelor si parchetelor la care vor fi arondate localitatile in cazul celor desfiintate; situatia sediilor sub aspect juridic si functional si cheltuielile inregistrate. 

In subsidiar, grupul de lucru a avut in vedere numarul de locuitori deserviti de instantele/parchetele analizate, precum si schema de personal si gradul de ocupare al acestora.

In 2012, prin Ordinul ministrului justitiei, a fost constituit Grupul de lucru comun, format din reprezentanti ai Ministerului de Justitie, Ministerul Public si CSM, pentru analiza masurilor necesare asigurarii unei functionari optime a instantelor judecatoresti din perspectiva implementarii noilor coduri. Acest grup a fost inclus, ca urmare a sedintei Plenului CSM din 8 octombrie 2012, in Grupul de lucru interinstitutional pentru pregatirea sistemului judiciar in vederea intrarii in vigoare a noilor coduri.

"Eficienta, eficacitatea, calitatea actului de justitie si, prin acestea, intarirea independentei justitiei constituie preocupari pentru toate statele membre ale Uniunii Europene si sistemele de justitie din aceste state. Asa cum se si arata in documentele la nivel european publicate de structurile specializate, tinta acestor preocupari, rezultatele unor astfel de procese ample de reforma nu trebuie sa fie legate in mod neaparat de reducerea costurilor bugetare in detrimentul unui acces la justitie adecvat, ci rezultatul concret al proceselor de reforma il constituie tocmai eficientizarea, cresterea calitatii actului de justitie. Iar rationalizarea instantelor si parchetelor reprezinta un mijloc de realizare a acestor deziderate”, se arata in raport. 

"Sistemul de justitie romanesc nu poate face exceptie de la acest trend european privind rationalizarea instantelor si parchetelor”, se subliniaza in documentul citat.

In prezent, in sistemul judiciar roman sunt prevazute 176 de judecatorii si, respectiv, parchete de pe langa acestea.

 


Cuvinte cheie: csm, raport, desfiintare, instante, parchete, rearondare, grup de lucru
 
ALTE TITLURI
Acceptand sa utilizati acest site, declarati in mod expres si implicit ca sunteti de acord cu Termenii si Conditiile impuse de SC CND LEGALIS SRL. Preluarea si reproducerea informatiilor si imaginilor publicate pe site-ul www.magistrati.ro se poate face doar cu respectarea Termenilor si Conditiilor.
© Copyright SC Avocatura.com SRL 2005-2022 ©   Copyright SC CND LEGALIS SRL 2011-2022